Raar slikken met likken en hoofd naar voren steken

sannilein
Newbie
Aantal hovawarts: 1

Raar slikken met likken en hoofd naar voren steken

Bericht door sannilein » wo 24 okt 2012, 13:49

Hoi!

Ik heb een Hovawart reu van bijna 3 jaar. Hij heeft al een hele tijd last van een raar symptoom! Niet altijd, maar het komt zo nu en dan opspelen. Heb ook het gevoel dat het in fazen komt. Soms heeft hij er maanden lang geen last van, en soms maanden lang af en toe last.

Ik heb een filmpje toegevoegd, waar je het kunt zien. Toen had hij er niet erg veel last van.

Hij wordt dan erg onrustig, gaat dingen opeten (in het begin ook plinten voor onze neus, wat hij normaal nooit deed! Inmiddels trekt hij bij zichzelf grote plukken vacht uit, aan zijn voorpoten of uit zijn staart!) , begint raar te slikken, de mondhoeken zijn naar achter getrokken, bij iedere slik steekt hij zijn kop naar voren, tussendoor likt hij zijn lippen...
Hij komt dan vaak naar mij toe gelopen, omdat ik het bijna altijd voor elkaar krijg hem rustig te krijgen, waardoor de symptomen na een tijdje weer ophouden.

Wij zijn hiermee al naar de dierenarts geweest, heb haar het filmpje ook laten zien en ze wist er ook geen raad mee. Waren zelfs bij het dierenziekenhuis voor een endoscopie, welke helaas helemaal niks heeft opgeleverd! Alles was normaal..
De dierenarts had het vermoeden, dat hij een overgevoelige maag had en de symptomen daardoor komen, maar wij hebben inmiddels vastgesteld, dat dat niet het geval is: Wat hij eet heeft geen invloed op zijn symptomen.

Weet iemand raad? Heeft iemand zoiets al eerder gezien? Of weet iemand een hele goede dierenarts, die hierbij zou kunnen helpen?

Wij vinden het zo vervelend voor hem, dat hij hiervan last heeft en we hem niet kunnen helpen!!

Alvast bedankt,

Susanne

Hier is de link voor de video:
http://youtu.be/lKMYUMoJPvo

pascaledopperen
Niet te stoppen

Re: Raar slikken met likken en hoofd naar voren steken

Bericht door pascaledopperen » wo 24 okt 2012, 15:03

Hoi susanne,

Ik heb je filmpje bekeken,maar ik herken dit niet,maar het is wel heel raar.

Zelf kom ik al jaren bij Kortenoord kliniek in Wageningen. Bij dierenarts Steven schukking,hij is Ook homeopatische Dierenarts.

Mij eerste hond kruising Hovawart colie,die kreeg op latere leeftijd last van dementie en zo ben ik bij hem terecht gekomen. Die hond deed ook hele rara dingen. Bedoel niet dat jou hond er last van heeft. Maar doordat hij iets homeopatsch kreeg voor geschreven,is dit helemaal weggegaan.

Misschien kan hij jou wel hierbij helpen....

Hij is elke dag behalve dondagmorgen telefonisch te bereiken op zijn spreekuur tussen 800 en 8.30.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Veel sterkte met je hond.

Hij kent mij goed,als je mijn naam zegt Pascale van Barney,dan weet hij al voldoende.

Gr. Pascale

Veertjuh
Beheerder
Aantal hovawarts: 0

Bericht door Veertjuh » wo 24 okt 2012, 16:00

Wat vervelend :(

Eet hij wel goed en kan hij zijn kaken gewoon ver van elkaar doen, bijvoorbeeld met gapen?
Is er behalve de endoscopie ook een keelinspectie gedaan?
Afbeelding

Tamara
Speurt nog wat rond

Bericht door Tamara » wo 24 okt 2012, 17:58

Hoi Susanne,

Ik lees hier heel af en toe en ben geen actief deelnemer maar ik las jouw topic en wilde toch graag reageren. Ik herken namelijk heel veel uit jouw verhaal en uit jouw filmpje ;)
1 van mijn honden heeft hier ook heel af en toe last van en ik ken meerdere honden die dit exact zo hebben, van teckel, beagle naar rottweiler. Omdat het eenbijzonder verschijnsel is, dierenartsen kennen het eigenlijk ook niet echt en denken vaak aan maagproblemen, terwijl er zichtbaar niets aan de hand is met de maag. Hierdoor ben ik zelf een aantal jaren geleden een beetje op onderzoek uitgegaan en het komt vaker voor dan je denkt.

Wat ik wel wil toevoegen; 1 hond waarvan ik weet dat die hier ook last van heeft, heeft wel maagproblemen, dus dat zeker altijd uitsluiten.

Het komt er in het kort op neer dat het te naar alle waarschijnlijkheid (ik ben geen dierenarts/wetenschapper) te maken heeft met het maagzuur, je kunt het vergelijken met maagzuur oprispingen bij mensen ;) Het heeft niets met het soort voeding te maken wat ik zo ben nagegaan. Wat mij wel is opgevallen, is dat honden die aan de zeer slanke kant zijn, hier eerder last van hebben dan honden die een normaal vetlaagje hebben.

De aanvallen kunnen erg verschillen qua sterkte. De slikaanvallen en het als een stofzuiger tekeergaan, tot aan het opeten van de gordijnen aan toe, zijn zeer typerend. Als je tijdens zo'n aanval een beetje hard over de keel wrijft kan dat goed helpen (je voelt op zo'n moment ook heel duidelijk een soort adamsappel op en neer gaan) en mijn hond werd/wordt daar ook rustiger van en heeft dan het idee ' het vrouwtje helpt mij'. Als ze zo'n aanval heeft, komt ze al naar mij toe en moet ik over haal keel wrijven.
Honing geven helpt, melk ook (plakt in de keel) maar ook maagzuurremmers, primperan, domperidon of okugest (van VSM, heb ik altijd in huis) kan goed helpen. E.e.a. natuurlijk in overleg met je dierenarts ;)

WAt ik echt zou voorkomen is dat ze gras gaan eten of wat dan ook van iets eetbaars of niet eetbaars. Omdat het dan zo obsessief gaat kunnen ze veel lucht binnen krijgen en als ik 1 fobie heb, is het dat wel i.v.m. maagtorsie. Ik ken geen honden die dit hadden/hebben en die een maagtorsie hebben gekregen hoor, maar toch.

In het begin had mijn hond hier regelmatig last van maar nu komt het nog maar eens in het half jaar ofzo voor, als het niet nog langer is.

Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring(en) en ik wil je veel sterkte wensen, het is heel naar op je hond zo te moeten zien :(

Groetjes,
Tamara

p.s. als je nog vragen hebt, hoor ik het wel ;)

Cat
Niet te stoppen

Bericht door Cat » wo 24 okt 2012, 19:27

Hoi Susanne

Mijn hovawart heeft dit gedrag ook wel eens gehad, maar dan moest zij naar buiten om gras te eten en daarna was het over, dan werd ze misselijk waarbij ze soms ook moest overgeven.
Ik vind het moeilijk beoordelen op jou filmpje en kan niet precies zeggen dat het precies hetzelfde is als bij jou hond, ook bij haar was het wisselend maar bij haar heeft het aan de voeding gelegen.
Nadat ik ben overgegaan op hypoallergeen voer van Hills is dit bij haar helemaal gestopt, nooit meer misselijk en nooit meer gras eten en gaat het super.
Hopelijk komt je erachter wat de oorzaak is, sterkte.

Gr Cat

Ien
Forumstamgast

Bericht door Ien » ma 29 okt 2012, 13:14

't Is echt een raar iets, en op het eerste zicht ga je idd denken aan maagproblemen. Het duidt in elk geval op een acuut ongemakkelijk gevoel bij de hond, mss zelfs wel pijn. Zou zelfs een petit mal kunnen zijn.

Priska
Forumstamgast
Aantal hovawarts: 2

Bericht door Priska » zo 04 nov 2012, 11:00

Hallo

Mijn hovawart reu Bandor vertoonde ook gedrag wat hier op lijkt.
Vaak ging hij ook de vloer of wat dan ook likken zeer dwangmatig .
Als ik hem dan naar buiten liet gaan at hij wat gras en daarna was het weer normaal. Hij braakte meestal niet soms een beetje gras. daarna was het weer over.
Ik kon ook geen link leggen met voer of spanning.
had niet het idee dat hij ziek of pijn had al voelde hij zich natuurlijk niet lekker de dierenarts had ook geen flauw idee.
Heb er dus verder niets meer mee gedaan en het was verder bij ons ook geen probleem.
Maag zuur oprispingen klinkt best als een idee nu ik er over na denk.
Masseren en gras eten Lijkt mij geen probleem zolang het niet te veel is maar dat viel mij op bij Bandor dat hij wel even dwangmatig snel gras at maar niet veel. Hij werd er vrij snel rustig van alsof het neutraliseerde.
Maar ja elke hond is natuurlijk anders.

Succes er mee.

Groetjes ingrid
Groetjes Ingrid

sannilein
Newbie

Bericht door sannilein » wo 07 nov 2012, 18:56

Hei!

bedankt voor alle reacties! Tot nu toe hebben de dierenartsen dus ook idd geen idee gehad wat Mammoet heeft. Maar ik zat ook al aan maagzuur te denken.

Wat vervelend voor jou en je hond, maar wat fijn voor mij, dat jij dit probleem kent Tamara!! ik had al gehoopt dat iemand er ervaring mee zou hebben. Ik zal binnenkort nog eens met hem naar de dierenarts gaan en de mogelijkheid van maagzuur problemen bespreken. Vind het ook heel vervelend voor hem!!

Het interessante is, dat hij idd tot hij ca. 8 maanden oud was iets aan de zware kant was en ik sinds dien op let, dat hij netjes slank is en ik kan het me niet herinneren, dat hij er de eerste maanden van zijn leven last van heeft gehad.

Hij komt ook idd altijd naar me toe gelopen als hij er last van krijgt, en ik kan hem dan uiteindelijk altijd wel tot rust brengen.

Het nare is, dat hij sinds een aantal maanden ertoe over is gegaan om zich haren uit de punt van zijn staart te plukken, waardoor zijn staart helemaal dun is geworden! :/
Die arme schat!

Maar in ieder geval bedankt voor de reacties!!

Susanne

sannilein
Newbie

Bericht door sannilein » vr 09 nov 2012, 14:19

Mammoet had gisteren weer last. Heb hem dan wat melk gegeven, waarna de problemen heel snel over waren en sinds dien ook niet meer terug zijn gekomen! Bedankt!! :) :duim:

Djinta
Forumstamgast

Bericht door Djinta » vr 16 nov 2012, 19:23

Hoi Susanne.

Ook hier een herkenbaar probleem en ook geen oplossing. Voor mij is de reactie van Tamara dus ook heel fijn om te lezen.

Djinta kan als we hem de kans geven de hele vloer aflikken op zoek naar haren of de inhoud van zijn slaapzak te grazen nemen. Niet echt wenselijk dus. Meestal sturen we hem in zijn mand en mag ie niet meer alles oplikken. De ervaring leert dat dat toch niet helpt of de boel nog erger maakt. Als ie heel erg last heeft, dan laten we hem ook wel gras eten. In zijn mand wordt ie verplicht tot rust gemaand en na verloop van tijd trekt het weer weg. Wij hebben het dus ook altijd heel vreemd en vervelend gevonden en geen dierenarts of acupunturist weet wat het is of waar het vandaan komt.

De tips van Tamara ga ik in mijn achterhoofd houden voor mocht het weer eens voorkomen. Succes of sterkte met Mammoet, net wat je nodig hebt.

Groetjes Sandra.
Je kunt een mens enkel beoordelen naar hetgeen men van hem weet en hoe gering is uw kennis.

Plaats reactie